کد مطلب:129911 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

یوحنا از قربانی کربلا خبر می دهد
در سفر یوحنا آمده است:

كی أتا نشحطتا

فی بدمخا قانیتا لا یلوهیم

من كل مشبحا فی لا شون فی كل عم فی گوی

فی ایریه فا اشمع

قول ملاخیم ربیم

قورئیم عوشیر فی حاخما

فی گبورها فی هدار كافود فی براخا [1] .

تو آنی كه قربانی شدی

و خون پاكت را برای بیداری اقوام و ملتها

به عنوان قربانی، تقدیم پیشگاه پروردگار كردی

این كشته به مجد و عزت و كرامت ابدی خواهد رسید

چرا كه او تجسم عالی قهرمانی و فداكاری است.


متن عبری، از خلال آنچه بر زبان یوحنا جاری شده است، به امام حسین (ع) اشاره دارد؛ مبنی بر اینكه او قربانی ای است كه جان خود و اهل بیتش را به خاطر خداوند فدا كرد؛ و او در طول گذشت روزگاران و نسل ها به مجد و عزت خواهد رسید. این معنا از تحلیل لغوی متن عبری برمی آید: نشحطتا، اسم فاعل از فعل شاحط به معنای «سر برید و كشت» می باشد. [2] فعل قانیتا در عبارت بدمخا قانیتا در اصل قانا به معنای خرید و تا در قانیتا، تای مخاطب است؛ [3] و كل عبارت تأكید دیگری است بر اینكه قربانی خونش را به ازای نزدیكی به خداوند و كسب رضایت او می فروشد. آنگاه به نكته ی دیگری اشاره می كند و آن این است كه قربانی تقدیم شده به وسیله ی حسین (ع)، متعلق به همه ی اقوام و ملتها با زبانها و نژادهای گوناگون است. آنجا كه می گوید: «من كل مشبحا و لا شون و عم و گوی». [4] آن گاه با عبارت «فی اشمع قول ملاخیم ربیم قورئیم عوشر فی حاخما فی گبورا فی هدار كافود» [5] تأكید می ورزد كه خداوند مجد و كرامت و عزت را نصیب سیدالشهدا (ع) خواهد كرد. این عبارت ها بر سیدالشهدا (ع)، قربانی كربلا، انطباق دارد؛ زیرا او تنها كس در میان همه ی شهیدان تاریخ است كه این ویژگی ها را دارا می باشد.


[1] يوحنا: 129، ص 463، «اصل العبري»، عهد جديد.

[2] المعجم الحديث، ص 471.

[3] همان، ص 104 و 425.

[4] همان، ص 48، 369، 240.

[5] همان، ص 212، 114، 81.